Bancontact is een merk dat door letterlijk 99% van de Belgen gekend is. Het wordt twee keer zo vaak spontaan genoemd als eerste betaalmerk, dan de eerstvolgende concurrent. Sterker nog, meer dan 9 op de 10 mensen die Bancontact kennen, gebruiken het ook geregeld. Kortom, een merk dat staat als een huis.

Het Bancontact-logo werd de voorbije 25 jaar een vertrouwd zicht in het straatbeeld, aan bankautomaten, op winkeldeuren, tankstations of parkings. Maar betalen gebeurt nu steeds vaker ook online en met de smartphone. In deze omgeving is ruimte heel wat schaarser en wordt de grootte van een logo eerder in luttele pixels dan in centimeter uitgedrukt. Tijd dus voor een update.

Met het oog op de toekomst

Bancontact wil ook in digitale en mobiele verkoopkanalen van vandaag én morgen de eerste keuze van de Belgen blijven. Eén van de voorwaarden hiervoor is dat het logo ook hier onmiddellijk gezien en herkend wordt. Het ‘acceptance mark’, het logo waarmee handelaars aangeven dat ze Bancontact aanvaarden, moet zowel in de fysieke als in de digitale wereld een sterk signaal blijven.

Het nadeel van een embleem

In designtermen was het Bancontact/Mister Cash-logo een ‘embleem’. Het is een logo zoals dat van Perrier of HarleyDavidson, met een naam en een beeld of icoon die vervat zitten in een vaste contour. Samen vormt het een zeer herkenbaar geheel. Het nadeel is echter dat hoe kleiner het embleem, hoe minder leesbaar, herkenbaar en aantrekkelijk het wordt. Samengeperst in een 180x180 pixel app-icoon verliest de grafische compositie elke kracht.

Behouden wat essentieel is

In het proces om tot een eenvoudiger maar even herkenbaar logo te komen, stelden we ons eerst de vraag welke grafische componenten essentieel zijn en welke niet.

Met de sterkste componenten bouwden we een logo dat niet langer de vorm van een embleem heeft, maar een combinatie is van:

  • Het woordmerk ‘Bancontact’ in een nieuw lettertype met hogere, makkelijker leesbare, letters
  • De gekende kleurcombinatie van wit, blauw en geel
  • Het handshake-icoon dat nu minder uitgerekt is en dezelfde combinatie van scherpe en ronde hoeken heeft die we ook in het lettertype en in de kaartcontour van het oude logo terugvinden.

Het resultaat is een logo dat beter leesbaar is, vooral in kleinere formaten. Het woordmerk kan nu ook naast het icoon staan, waardoor we de letters in de beschikbare ruimte nog groter kunnen maken. Vanuit design-technisch standpunt voldoet het nieuwe logo dus aan de doelstellingen.

De proef op de som

Om zeker te zijn dat het design ook in de praktijk correct kon functioneren, zetten we in augustus 2015 een online consumentenonderzoek op. De resultaten gaven de nodige bevestiging.

Het nieuwe logo wordt beter herkend

1.175 Belgen kregen gedurende enkele seconden een afbeelding te zien van een digitale betaalpagina (zie fictief Bol.com-voorbeeld), een digitale productpagina of een betaalterminal zoals je die in winkels ziet. We vroegen hen de beelden goed te bekijken omdat we ‘een vraag’ zouden stellen over wat er te zien was op de afbeelding. In ongeveer de helft van de afbeeldingen verwerkten we het oude en in de andere helft het nieuwe logo. De vraag die we vervolgens stelden was: “Welke betaalmerken heeft u herkend?”

De respondenten schreven hun antwoorden zelf neer in vier vrije tekstvelden. Het nieuwe logo werd in 33% van de gevallen als eerste ingevuld, het oude in 22%. Het nieuwe logo werd in 50% van de gevallen opgemerkt als één van de betaalmiddelen, het oude in 41%.

Zeg maar Bancontact

Negen op de tien respondenten die Bancontact herkenden, typten ‘Bancontact’ als antwoord, 7% typten ‘Mister Cash’ en slechts 3% de volledige naam ‘Bancontact/Mister Cash’. Deze verdeling zien we zowel bij wie het oude als het nieuwe logo ziet en blijft identiek tussen respondenten met dezelfde moedertaal, leeftijd, geslacht of opleidingsniveau. Belgen noemen het merk gewoon… ‘Bancontact’.

Het vertrouwen blijft

Wanneer we respondenten het oude en het nieuwe logo tonen in verschillende formaten, verklaart 28% dat het logo als méér en 22% als minder betrouwbaar overkomt. Voor 50% is het nieuwe logo net zo betrouwbaar als het oude.

Daarnaast verklaart 80% van de respondenten dat het nieuwe logo nog steeds aanvoelt als hetzelfde merk. Van de 20% voor wie het merk anders aanvoelt, is slecht 6,4% echt sceptisch.

Bancontact maakt het makkelijker

De evolutie van het Bancontact-logo is niet enkel ingegeven door de veranderende omgeving waarin het moet functioneren. Het onderstreept ook de merkbelofte: makes it easier. Kortom, één logo, dat je onmiddellijk herkent en dat in om het even welke omgeving zegt: ik ben hier, als je makkelijk wil betalen.

Bekijk de gedetailleerde recensie van Brand New.


Written by

Astrid Vanwolleghem

Head of design

Follow @missusastrid